čtvrtek 1. února 2018

Tak trochu pozkouškově

V prvé řadě se Vám chci omluvit za dlouhou odmlku, kterou hned vzápětí zdůvodním. Prvním důvodem bylo zkouškové, takže jsme všichni bojovali (těm, kteří stále bojují, držím moc palce) o své místo na výsluní. A druhým důvodem je to, že se mi nic nechce (rozuměj jsem líná jako prase :-D). A víte, co je na tom nejlepší? Že bych se měla učit anatomii (máme samostudium GIT a dýchacího systému = 260 stránek v Čihákovi), proto radši píšu článek. To dává logiku, ne :-D.

Každopádně kdybych se měla ještě vrátit v čase a zhodnotit konec semestru. Nebylo to tak strašné. Vlastně, když to porovnám se spolužáky z jiných LF, měli jsme se ještě dobře. Žádný zápočtový týden se nekonal, takže jsme ve většině předmětech dostali zápočty za celosemestrální úsilí. Což se hodilo :-). Tady bych ještě zdůraznila, že pro nás obnovili možnost získání zápočtu z lékařské chemie po nasbírání alespoň 8 bodů z písemek (dva příklady na vypočítání), které se píší každé cviko. Kdybych tedy měla zhodnotit zimní semestr v prváku, tak proběhl velmi hladce. Asi bych to nazvala klidem před bouří v letním semestru. Studenti z vyšších ročníků nás straší, že to bude peklo. Což asi bude vzhledem k tomu, že kromě latiny v rozvrhu nic neubylo, ba naopak přibylo. Když srovnám zkouškové v zimním semestru, kdy jsou dvě zkoušky (někteří mají jen jednu, pokud si nestihnou zapsat rozvrh s latinou v zimním semestru), a zkouškové v letním semestru, kdy jsou tři zkoušky (potažmo čtyři, když vezmeme ještě angličtinu a pět pro ty, kteří mají i latinu), zdá se mi to šílené. Je to tak trochu přežít zkouškové v letním semestru a zemřít. Každopádně vím už teď, že budeme s láskou vzpomínat na zimák.

Teď bych Vám ale hlavně chtěla zprostředkovat náhled na předměty, které mám za sebou.

Chemie

Chemie je strašák. Už na adapťáku jsme se dozvěděli, že je to první vyhazovací zkouška a že na ní skončí víc lidí než na ANATOMII. To je celkem drsné. Když jsem se na ni učila, nemohla jsem se zbavit právě toho pocitu, že je to velké síto pro prváky. Což jsou samozřejmě všechny zkoušky. Ale když během semestru děláte hlavně věci do anatomie a pořádně se začnete učit, až když na to máte čas, což je kolem Vánoc, máte z toho vítr. Říká se, že čím dřív na zkoušku jdete, tím je jednodušší test. Což pravda je, ale taky musíte myslet na to, že mezitím jsou Vánoce a Silvestr, takže se pak snadno může stát, že nebudete stíhat. Neříkám, že to není možné. Jen je potřeba to zvážit. Na druhou stranu zase poslední termíny jsou kulantně řečeno nepěkné nebo aspoň z letošního roku mi to tak přišlo. Podle toho, co říkali ti, kteří je právě absolvovali. V tomhle případě jsem měla víc štěstí než rozumu, protože se mi poprvé nepodařilo zakliknout termín, který jsem chtěla, ale nakonec se uvolnil a řekla bych, že ten test, který jsme měli, byl nejlepší. Co tím chci říct je to, abyste při zaklikávání zkoušek byli opravdu rychlí. Kdo má rychlejší internet vyhrává. Další věc je, kolik času si na zkoušku nechat. Určitě bych si na ni nenechávala týden, mně osobně by tedy nestačil. Aspoň si nechat tak dva týdny, ať stihnete projít víckrát skripta, příp. prezentace z přednášek a materiály od starších ročníků. Osobně jsem začala pročítat skripta do chemie někdy po popitevce, jenže potom jsme měli zápočťák z lebky, zkoušení ze srdce, takže jsem se k učení dostala znovu až někdy před Vánoci. A po Štědrém dnu jsem se už učila intenzivně. No a jak se tedy učit. Jak jsem zmiňovala výše skripta (přikládám fotku), prezentace z Courseware a propočítat příklady ze skript (viz foto). Celá zkouška poté probíhá ve formě testu, na jehož projití musíte posbírat nejméně 20 bodů. Test se skládá z 8 testových otázek, tří příkladů, vypisovacích otázek a poslední část tvoří znalost vzorců (napsat tři vzorce a poznat tři vzorce).Výsledek se dozvíte do tří pracovních dnů na Ústavu lékařské chemie a biochemie . K této zkoušce bych závěrem řekla to, že není dobré ji podcenit, ale zároveň je to opravdu hodně o štěstí. Protože někomu třeba ani testy nejdou, já osobně je tedy taky nemusím. Ale jak nám bylo řečeno, musíte tu zkoušku zvládnout a pak už to bude zajímavější :-).


Skripta do chemie - jsou dostupná na courseware nebo se dají sehnat na od starších
Skripta do cvičení z lékařské chemie 


Latina

Oproti chemii se říká, že latina je už v pohodě. Každopádně neradím se na tuto zkoušku vykašlat! Jak se tedy učit a kolik času jí věnovat? Učila jsem se ze skript (opět přikládám fotku), kde je třeba se naučit základní gramatiku, a hlavně slovíčka. Dále jsem také využívala materiály k procvičení, které najdete zde Centrum pro výuku cizích jazyků .  V neposlední řadě je třeba se naučit na ústní zkoušku číst pitevní protokoly a recepty, které se dělají ve cvičení před Vánoci a ve cvičení v prvním lednovém týdnu. Není dobré si tedy vybírat jednu povolenou absenci právě v tuto dobu. Na latinu jsem si nechala týden pozvolného učení. Někteří si nechávali kratší dobu, ale já tyto adrenalinové sporty moc nemusím. Taky jsem si nechala víc času z toho důvodu, že jsem se latinu přes semestr skoro neučila. Jak tedy zkouška probíhala? Nejdříve se v 8:00 píše zápočtový test, který musíte splnit na 67 % tuším. V testu se určitě objeví překlad z češtiny do latiny a naopak, převedení jednotného čísla do množného, spojení slova s předložkou, vyskloňování slovního spojení. Pokud test napíšete, pokračujete k ústní zkoušce, která začíná cca půl hodiny po dopsání testu (není to ve 12:00 jak je uvedeno ve STAGU). Na ústní zkoušce se nejdříve proberou chyby z testu a poté přečtete dva recepty a kousek pitevního protokolu a to je vše :-). Ústní zkouška je velmi příjemná, myslím, že se nestalo, aby byl od ní někdo vyhozen. Každopádně někdy se stane, že někomu uteče zápočtový test o pár bodů. Ale nevím o nikom, kdo by latinu neudělal vůbec. A konečně už i rozumíme lépe anatomii :-). 

Dají se stáhnout zde 

To by bylo ode mě zatím vše. Vidíme se v letním semestru :-).

Žádné komentáře:

Okomentovat